Hvorfor Foreningen for Uddannelse og Trivsel?

Mistrivsel blandt børn og unge er steget de seneste år. Det udgør et personligt problem for de mange mennesker, det berører og for det danske samfund. I Foreningen for Uddannelse og Trivsel mener vi, børne- og ungdomslivet bør bære præg af nysgerrighed, livsglæde, stærke fællesskaber og lyst til at lære i modsætning til mistrivsel, pres og stress. Øget trivsel vil give den enkelte større livsglæde, øge trivslen blandt hans eller hendes nære relationer og føre til bedre livs- og uddannelsesmuligheder for en større og bredere gruppe børn og unge.

Tal og undersøgelser om mistrivsel

En ny opgørelse for Børne- og Undervisningsministeriet viser, at antallet af elever, der ikke var i skole mindst 10% af skoleåret, er fordoblet de seneste 10 år. Landsgennemsnittet for fravær på over 10% lå i skoleåret 2023/2024 på 21,6%. Det svarer til, at hver femte elev var væk mellem 20 dage og alle dage i løbet af skoleåret.

Ser vi på, hvor mange forældre, der får tabt arbejdsfortjeneste, er det stærkt stigende. I 2021 rundede udgifterne hertil 1,6 milliarder, hvilket er en stigning på 610 millioner siden 2017. Det er voldsomme tal, der bidrager til fortællingen om ufrivilligt skolefravær som et stigende problem for det enkelte barn, den enkelte unge og vedkommendes familie, men også for arbejdsmarkedet og samfundet som helhed.

Undersøgelser foretaget af Dansk Magister Forening viser, at mere end hver tredje studerende oplever ”generel stress” dvs. stress, der ikke er relateret til en specifik periode eller situation såsom en eksamen. 28,7 procent af de studerende er ramt i en sådan grad, at de har søgt hjælp (primært hos læge eller psykolog). 

Tal fra Djøf tegner et tilsvarende billede af mistrivsel blandt universitetsstuderende. Her viser det sig, at 53% af de studerende på de samfundsvidenskabelige og erhvervsøkonomiske universitetsuddannelser er stressede i hverdagen og har symptomer som hjertebanken, hukommelses- og koncentrationsbesvær, søvnløshed og irritabilitet.  

I forhold til unge på ungdomsuddannelser viser undersøgelser fra to gymnasier i Aalborg, at hele årgangen af elever i 2.g havde en markant højere gennemsnitscore på stress end befolkningen i Danmark. Faktisk scorede mere end hver anden elev i 2.g højere på stressskalaen end 80 % af befolkningen. 

På erhvervsuddannelserne ser trivslen blandt eleverne ud til at være relativt høj, hvilket er yderst positivt (ministeriet for børn, undervisning og ligestilling). Dog er der et relativt stort frafald på erhvervsuddannelserne, hvor 52% i 2012 ikke fuldførte deres uddannelse, hvilket kan have forskellige årsager, og mistrivsel er blot en af mulighederne.

Et er tal, men bag dem er børn og unge, der lider. De er bukket under mentalt og har reelt ikke et børne-/ ungdomsliv med sociale relationer, læring og fællesskaber. Det er tab af liv, og det vil vi ændre på.